Möjligheten att frånträda avtal ingånget under påverkan av sömnmedicin

Jag köpte igår kväll en vara på auktionssajten Tradera. Vid tillfället då jag lade det vinnande budet var jag påverkad av sömnmedicin, såpass att jag idag inte minns att jag lade något bud på auktionen, än mindre vann den. Har jag laglig rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas, vilket också brukar uttryckas med den latinska sentensen pacta sunt servanda. Detta innebär att ogiltigförklarande av avtal endast förekommer undantagsvis. I ditt fall finns det en möjlighet att situationen faller under tillämpningsområdet för lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning, även kallad 1924 års lag. För att ett avtal ska kunna ogiltigförklaras med stöd av 1924 års lag krävs för det första att det finns ett orsakssamband mellan den psykiska störningen och avtalet. Den psykiska störningen behöver dock inte ha varit ensamt avgörande för avtalets ingående, men ska ha medverkat till dess ingående i någon mån. Vad gäller uttrycket ”psykisk störning” krävs inte att det handlar om en psykisk störning som är av varaktig natur, utan även helt tillfälliga störningar som t.ex. förvirringstillstånd orsakade av olika yttre anledningar faller under lagens tillämpningsområde. Det är den som gör ogiltighet gällande som har att bevisa att det förelåg en psykisk störning av nu nämnt slag samt att det tidigare nämnda orsaksammanhanget i vart fall har medverkat till rättshandlingen. För att du ska kunna frånträda avtalet krävs alltså att du bevisar att du uppfyller lagens krav, dvs. att du kan visa att du led av en sådan tillfällig psykisk störning som det talas om i lagbestämmelsen samt att denna i någon mån har medverkat till att du ingick avtalet. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare