Rätt att överta bostadsrätt när samboförhållande upphör

Hej! Om ett sambopar enligt ett samboavtal kommit överens om att lägenheten ska tillfalla mannen vid separation. Kan då kvinnan vid mannens död ändå ha rätt till lägenheten om hon är villig att betala priset av lägenheten till mannens dödsbo. De har ett gemensamt barn och mannen har andra barn från tidigare förhållanden.

Lawline svarar

Hej! Enligt 22 § Sambolagen så har en sambo vid vissa förhållanden rätt att överta en bostadsrätt som inte ingår i en bodelning, om den sambon "bäst behöver bostaden". I det här fallet ska bostadsrätten inte ingå i en bodelning enligt ert samboavtal. Men eftersom att regeln i 22 § är tvingande så bortser man från samboavtalet. Bestämmelsen i 22 § tar i princip bara sikte på de fall då de samboende har barn tillsammans. Eftersom att ni har ett barn tillsammans så talar allting för att du har rätt att ta över bostadsrätten, samtidigt som du ersätter mannens dödsbo för den. Vänligen
Oscar SundholmRådgivare