Förtal eller förolämpning

Hej. Jag undrar om man kan anmäla någon för förtal då denna på internet skriver nedsättande kommentarer i stil med "Nej dra åt h-vete... Nu får det vara nog. Att det avskummet tillåts arbeta på X. Det avgör saken, nu lämnar jag X". Eller om detta möjligtvis kan klassas som annat brott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Att uttala sig nedsättande om andra kan i vissa fall utgöra brott. I 5 kap 1 § Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K5) anges att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömes för förtal. Det krävs därmed att det handlar om att det lämnas en uppgift om personen i fråga (inte bara ett värdeomdöme eller nedsättande kommentarer) som är ägnad att (och att den typiskt sett kan) utsätta personen för omgivningens missaktning. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Men det krävs i princip att uppgiften lämnas till någon utomstående person. Nedsättande kommentarer av denna art utgör således troligen inte förtal, om de inte inneburit att någon utpekats som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller det handlar om lämnande av uppgifter om personen som varit ägnade att utsätta denne för andras missaktning dömes för förtal. Däremot torde nedsättande kommentarer om någon kunna utgöra förolämpning. I 5 kap. 3 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5) stadgas att den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot denne kan dömas för förolämpning. Detta brott är subsidiärt till förtal och aktualiseras därför först då handlandet inte är brottsligt enligt 5 kap. 1 § (eller 2 § som behandlar grovt förtal). Utmärkande för förolämpning är att uttalandet ska riktar sig till den utsatte själv. Handlandet ska vara ägnat att såra den utsattes ärekänsla. Förolämpning är ett så kallat “målsägandebrott”, vilket innebär att den drabbade själv måste väcka enskilt åtal för att få till stånd en rättegång. Det är alltså inte ett sådant mål som faller under åklagarens åtalsplikt. En åklagare kan i vissa fall väcka åtal i förolämpningsmål, då förolämpningen till exempel gör anspelningar på den utsattes etniska ursprung eller sexuella läggning. I 5 kap. 5 § Brottsbalken ges en lista över de fall där en åklagare kan väcka åtal för ärekränkningsbrott. Se https://lagen.nu/1962:700#K5 Vänligen
Angelica HageRådgivare