FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/11/2011

Den kritiska tidpunkten vid bodelning vid äktenskapsskillnad

Skiljde mig sept.2010, skilsmässan gick igenom efter ca 1,5mån. Fick en bodelningsförrättare i december och bodelningen är ännu inte klar. Han har i omgångar hämtat bohag m.m. så det är delat och klart som jag förstått. Vad sker med det som jag köpt och intjänat under denna tid efter skilsmässan? Måste det också delas? Hur länge kan en bodelning pågå? / I väntans tider

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Av 9 kap. 2 § äktenskapsbalken (ÄktB) framgår att en bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Denna tidpunkt kallas för den kritiska tidpunkten, alternativt brytdagen, och all egendom som förvärvas efter denna dag ska lämnas utanför bodelningen, likaså skulder som uppkommer efter den kritiska tidpunkten. Det som du har köpt och intjänat efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes , och alltså inte när dom på äktenskapsskillnaden meddelades, kommer inte att ingå i bodelningen mellan dig och din f.d. man. Dock är reglerna om bodelning dispositiva, vilket innebär att om du och din f.d. man skulle avtala om något annat, gäller detta mellan er. Det finns inga regler som reglerar inom vilka tidsfrister en bodelning ska ske. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare