FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/10/2006

Timanställds rätt att avboka arbetspass

Arbetar som timanställd barnmoska på Akademiska Uppsala . Undrar, ifall jag bokat ett pass för två veckor sedan och ringer tre dagar innan och säger att jag inte kan så hävdar chefen att jag inte har rätt att avboka. Jag hävdade att jag kan avboka som timanställd. Vem har rätt? Hälsningar Cecilia

Lawline svarar

Hej! Som timsanställd enligt LAS se http://www.doman.com, har Du ingen omedelbar rätt att arbeta men inte heller någon skyldighet. Det betyder att Du kan tacka nej till arbetspass som erbjuds och att det inte föreligger någon arbetplikt för dessa. Annorlunda är det i i Ditt fall då Du redan bokat upp dig för ett antal arbetspass. Du har alltså åtagit dig att arbeta ett visst antal timmar och har därmed ingen rätt att avboka dessa med hänvisning till att Du är timanställd och inte har någon skyldighet att arbeta. När Du väl åtagit Dig att arbeta är Du med andra ord bunden till dessa timmar enligt avtalsrättsliga regler, se 1 kap 1§ Avtalslagen http://www.doman.com. I fall situationen skulle uppkomma igen skulle jag råda Dig att försöka hitta någon kollega som du eventuellt kan byta timmar med.
Rådgivare