Konkurrensklausul

Vi är 3 delägare i ett aktiebolag. Vi har ett kompanjonavtal med en konkurrensklausul att man inte under verksamhetstiden samt 24 månader efter avtalets upphörande får bedriva konkurrerande verksamhet. Nu funderar en av delägarna på att köpa en konkurrerande rörelse i samma område och påstår att klausulen inte har någon gilltighet? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! När det gäller konkurrensklausuler så regleras de i 38 § Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) En sådan klausul är tillåten så länge den inte sträcker sig längre än vad som är skäligt. Eftersom det inte framgår av informationen i frågan hur klausulen är utformad, är det svårt att avgöra om den är oskälig eller inte. Då en tvist mellan parter har uppkommit gällande ett avtalsvillkor så måste avtalet tolkas, och det finns många principer som tolkningen kan ske enligt. Är avtalet skriftligt, så ska tolkningen utgå från själva ordalydelsen. Om det istället var så att ni hade en gemensam uppfattning när ni ingick avtalet om hur det ska tolkas som frångår ordalydelsen så är det er gemensamma partsvilja som gäller, oavsett om en av parterna senare vill tolka det enligt ordalydelsen. Man tittar även på om ni tidigare har tillämpat samma avtalsvillkor er emellan, vad det finns för sedvana inom er bransch m.m. Om det skulle vara så att klausulen anses skälig så kommer den delägare som startar en konkurrerande rörelse begå avtalsbrott, och därmed riskera att bli skadeståndsskyldig gentemot er. Hoppas svaret varit till hjälp. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare