Personskada vid halkolycka

Hej, Jag har en fråga angående skadestånd. För snart 3 år sedan (så det är kanske för sent) så halkade jag på en bensinstation då det var glatt-is och inte sandat/saltat tillräckligt och bröt benet. Det var en svår brytning och jag har än idag men av den. Jag kan inte gå långa sträckor utan att det börjat smärta och har tappat viss känsel i foten, plus svullnad (kan inte längre använda högklackade skor och pga svullnaden inte de flesta av mina vanliga gamla skor heller). Har även fula ärr. Jag frågade bensinstationen efter händelsen om de hade någon skadeförsäkring och de svarade nej. Lät det vara efter det, men nu så här efteråt när jag inser att mitt ben aldrig kommer bli bra igen så börjar jag bli irriterad. Finns det någon möjlighet att stämma bensinstationen för att de inte hade saltat tillräckligt? Hade det inte varit så halkigt hade mitt ben aldrig blivit "förstört". Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Först och främst kan sägas att regler om preskription regleras i preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130. Den allmänna preskriptionstiden är tio år. Under denna tid måste preskriptionsavbrott göras för att preskription ej ska inträda, se 2 § PreskL. Därmed har skadeståndsanspråket inte preskriberats i detta fall. Skadestånd regleras i Skadeståndslag (SkL) se https://lagen.nu/1972:207 Ett benbrott är en personskada. När man avgör huruvida någon gjort sig skadeståndsskyldig för person eller sakskada bedömer man om den som är vållande har agerat genom uppsåt eller vårdslöshet enligt 2 kap. 1 § SkL. Förutsatt att bensinstationen även är fastighetsägare för den aktuella platsen är de ansvariga för sandningen på platsen där allmänheten kan tänkas vistas. Rimligen har bensinstationen orsakat skadorna utan avsikt, de har alltså inte agerat uppsåtligen. Därmed återstår att om deras agerande varit vårdslöst. Tydligt är att det finns en risk för att någon skulle komma att halka när blankis bildats på marken och inte sandats/saltats. Om någon skulle halka på grund av isen finns en stor risk för skada vilket är tydligt för fastighetsägaren att se att inse. I praxis har kraven på fastighetsägare ställts högt när det gäller halkbekämpning. Något förenklat kan man säga att det åligger fastighetsägaren att visa att han vidtagit tillräckliga åtgärder för att förhindra personskador när halka uppkommer på fastighetens gångbanor och trappor. Kan fastighetsägaren inte visa att så är gjort, samt att den skadade vistats på exempelvis gångbana eller liknande (där allmänheten förutsätts vistas) kan fastighetsägaren troligen göras ansvarig för personskadorna. Ersättningsanspråk kan krävas genom 5 kap. 1 § SkL, för alla personskador i form av bland annat sjukvårdskostnader, inkomstförlust, sveda och värk, lyte och men samt omständigheter i övrigt. Vidare finns möjlighet att få ersättning för alla skador på kläder, glasögon m.m. genom 5 kap. 7 § SkL. Vänligen
Angelica HageRådgivare