Avtals ogiltighet vid utpressning

Råntvång: Ponera att jag skriver på ett avtal om att sälja min bil till Lisa. Bakom en skärmvägg i samma rum står Kalle med en pistol riktad mot min sons huvud. Han hotar att döda min son om jag inte skriver på. Lisa märker dock inget av detta utan skriver på köpavtalet som i övrigt är helt normalt med rimligt pris osv. Kan jag senare komma ur avtalet genom att hänvisa till råntvång? Eller är det utpressning eftersom tvånget inte riktats emot mig personligen (och således bindande avtal eftersom Lisa var i god tro?)

Lawline svarar

Hej, Råntvång, som återfinns i brottsbalkens (BrB) 8 kap. 5 §, innebär precis som du skriver att tvånget/hotet riktas mot den som tvingas göra något – exempelvis att skriva under ett avtal. När hotet istället riktas mot dennes son är det istället utpressningsbestämmelsen, i 9 kap. 4 § BrB, som blir aktuell. Utpressning har en motsvarighet i avtalslagens (AvtL) 29 §, vilken är en av bestämmelserna som reglerar när och hur ett avtal kan göras ogiltigt. Vid råntvång, som föreskrivs i 28 §, kan ett avtal ogiltigförklaras även om tredje man (i ditt beskrivna fall; Lisa) var i god tro vid avtalets ingående. Är dock 29 § tillämplig, som i utpressningsfallen, gäller att avtalet är giltigt eftersom tredje man var i god tro. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700 Avtalslagen hittar du här: https://lagen.nu/1915:218 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare