FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/09/2011

Öppet köp är inte lagreglerat

Hej! Som jag har förstått det är öppet köp inget begrepp med stöd i lag utan endast något t.ex. en butik kan erbjuda efter eget godtycke. Men om man t.ex. köpt en tröja i en butik och det på kvittot står skrivet: "öppet köp i 7 dagar - gäller ej varor som är nedsatta 70% eller mer" är då butiken bunden av det som står på kvittot? Och i sådant fall - kan man då kräva att få lämna tillbaks en vara som man köpt för nedsatt pris (50%)? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det du skriver stämmer alldeles utmärkt. Det finns ingen lagreglering för just öppet köp, men mer information kan hittas på exempelvis Konsumentverkets hemsida. Där sägs att många affärer och varuhus, trots att de inte behöver, ändå går med på att lämna öppet köp till sina kunder. Detta bör i sådant fall antecknas, exempelvis på kvittot så som du nämner. Genom att skriva ”Öppet köp i 7 dagar – gäller ej på varor som är nedsatta 70 % eller mer” utlovar butiken att man som kund har rätt till öppet köp i 7 dagar för allt som inte är nedsatt med 70 % eller mer, till exempel för det som är nedsatt till halva priset. Detta under förutsättning att man lämnar tillbaka varan inom 7 dagar förstås. Här hittar du Konsumentverkets information om öppet köp: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/ Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare