FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2006

Makes arvsrätt

Hej! Har en familjerättsfråga som i mina ögon är lite komplicerad, har läst lagtexter men hittar som lekman inget svar! Ska försöka uttrycka mig strukturerat. Min barnlösa Moster har avlidit. Hennes man också barnlös lever fortfarande. Makarna skrev på 60-talet ett äktenskapsförord, där giftorätten skrevs bort. Hur blir det nu? Allt i boet förutom bostadshuset är enskilld egendom tillhörande min moster. (bankkonton, skogsfastigheter, aktier) Bouppteckning håller på att göras. Arvingar efter min moster är hennes syster & bror samt jag själv som träder in i min döda mors ställe. Vad blir nästa steg? Kan man göra bodelning och skifta boet så att min mosters 3 arvingar får ut sin lott? Vilke rättigheter har min döda mosters man? (Bostadshuset är tack och lov hans enskilda egendom) Tacksam för svar! MVH Jenny Knecht

Lawline svarar

Hej! Regler om arv finns, som du säkert redan vet, i Ärvdabalken som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637. Eftersom dina släktingar var gifta ärver den efterlevande maken allt med s.k. fri förfoganderätt, förutsatt att det inte finns något testamente (3:1). Fri förfoganderätt innebär översiktligt att arvet efter den efterlevande maken styckas upp så att den först avlidne makens arvingar får sitt arv då (3:2). Övriga arvingar får alltså ut sitt arv först i och med den efterlevande makens frånfälle. Mvh
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare