Återfå stulen egendom

Hej Min cykel stals för ett år sedan. Nu plötligt står den med annat lås fastkedjad på samma plats. Vilka alternativ finns för mig att få tillbaka den om inte frivilligheten fungerar? Mvh Hans

Lawline svarar

Hej

Det du måste göra är att vända dig till polisen så får de ta tillbaka cykeln. Skulle du göra det själv så begår du ett brott som heter självtäkt eftersom äganderätten inte har betydelse utan enbart vem som har egendomen i sin besittning, alltså har hand om den.

Louise ModinRådgivare