FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2006

Tidpunkt vid vilken uppsägningstid börjar löpa

Hej! Jag skrev på ett hyresavtal för en lägenhet med inflyttningsdatum 1 november. Nu blev det så att jag sedan hittade en annan lägenhet som var mycket bättre så jag sa upp det kontraktet som jag hade skrivit på tidigare. Förhoppningen var att det skulle vara tre månaders uppsägningstid från att jag sa upp kontraktet, men nu säger hyresvärden att uppsägningstiden inte kan börja räknas förrän från den tidpunkt jag skulle ha flyttat in, dvs 1 november. Jag riskrerar alltså att få betala tre månadshyror i stället för en som det skulle ha blivit om uppsägningen gällde från att jag sa att jag ville säga upp kontraktet. Stämmer det att man räknar uppsägningstiden från att jag flyttat in?

Lawline svarar

Hej, Ett hyresavtal kan sägas upp genast efter att det ingåtts. Detta oberoende av om tillträde skett. (Se Högsta domstolens dom refererad i NJA 1993 s 555.) Uppsägningstiden är till för att båda parter skall garanteras en skälig tidsfrist under vilken parterna skall hinna vidta nödvändiga åtgärder. Detta syfte tillgodoses även i det fall uppsägningen träder i verkan innan hyrestiden börjat löpa. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare