Krav på löneutbetalning

Jag sommarjobbade denna sommar ute på ett vandrarhem i stockholms skärgård. Jag sade upp mig i mitten av juli p.g.a att jag inte fått skriva arbetsavtal och att arbetsgivaren inte ville betala semesterersättning. Jag har fortfarande inte fått de pengar han är skyldig mig. Det finns som sagt inga papper på att jag har jobbat där men de finns många vittnen samt att han betalat ut en del av lönen till mig i handen, jag misstänker svart. Hur ska jag gå vidare för att han skall betala ut min resterande lön? Går det att polisanmäla eller är det för bevisfattigt?

Lawline svarar

Hej! Om arbetsgivaren (gäldenären) inte frivilligt vill betala ut din lön kan du använda dig av reglerna om betalningsföreläggande för att få till stånd en exekutionstitel, vilket är en förutsättning för utmätning enligt 3 kap. 1 § 8 mom. Utsökningsbalken (UB)( https://lagen.nu/1981:774). Regler om betalningsföreläggande återfinns i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL) (https://lagen.nu/1990:746). Förfarandet vid betalningsföreläggande är avsett för ostridiga krav på betalning, vilket innebär att gäldenären är medveten om sin skuld men inte frivilligt betalar tillbaka vad denne är skyldig. För att kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1) fordran ska avse pengar 2) sista betalningsdatum för fordran måste passerat 3) fordran ska vara förlikningsbar, vilket innebär att avtalsparterna själva disponerar över avtalet sinsemellan. Ett anställningsavtal uppfyller detta krav. Färdiga blanketter och mer information finner du på Kronofogdemyndighetens hemsida. Efter att ansökan om betalningsföreläggande inkommit till Kronofogdemyndigheten skickas ett föreläggande till gäldenären (25 § BFL) varpå denne har 10 dagar på sig att bestrida fordringen. Skulle gäldenären inte bestrida fordringen kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett utslag i enlighet med ansökan (42 § BFL). Detta utslag fungerar sedan som en exekutionstitel och verkställighet kommer att ske utan att du behöver ansöka om detta (2 kap. 1 § 3 st. UB). Skulle gäldenären bestrida fordringen inom den angivna tidsfristen kan Kronofogdemyndigheten inte meddela något utslag. Du kan då begära att ärendet överlämnas till tingsrätten (33-34 §§ BFL). I tingsrätten prövas huruvida det föreligger en fordran eller ej. Skulle tingsrätten komma fram till att det föreligger en fordran och förpliktar gäldenären att betala, kan du använda denna dom som en exekutionstitel som Kronofogdemyndigheten på din ansökan kan verkställa. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare