Rätt till hus vid sambos död

Hej, Jag och min sambo flyttade tillsammans för drygt 2 år sedan i hans hus som han ägde sedan tidigare. Han har 2 barn, (16 och 22 år) sedan tidigare som bor här växelvis och jag 4 vuxna varav den yngsta bor här ibland. Jag betalar 4000 kr/mån i så kallad hyra till min sambo. Vad händer om han skulle avlida? Har jag någon rätt till del i huset då. Känns konstigt om jag inte skulle ha det, man kan ju säga att jag hjälpt honom att betala av skulden på huslånet som även gjort det lättare för honom att bo kvar i huset. Och om jag inte skulle ha del i huset måste jag flytta på en gång då om något sådant skulle hända? (Vi har inte skrivit något avtal).

Lawline svarar

Hej! Huset är inte samboegendom enligt 3 § sambolagen då det inte förvärvats för gemensamt bruk (vid den tidpunkten då din sambo köpte huset för flera år sedan hade han vad jag förstår inte tanken att ni skulle bo ihop där utan han köpte det för eget bruk) varför huset inte ska tas med i en bodelning i anledning av separation eller ene sambons död. Om din sambo skulle avlida skulle du därmed inte ha någon rätt till huset då det inte skulle delas mellan dig och din sambos dödsbo, utan hans två barn skulle mest troligt ärva detta (om inga testamenten eller dylikt finns). Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare