Ändra i en gammal bouppteckning?

Hej, Jag har en fråga om bouppteckning vid arvsskifte. Vid farfars bortgång gjordes bouppteckning och arvsskifte. Han och hans fru hade äktenskapsförord och hon ärvde hans del. Nu har farfars fru gått bort och hennes släktingar vill ändra i uppgifterna i farfars bouppteckning eftersom hon sålt sin fastighet efter hans bortgång. Kan man göra så? I så fall minskas vår andel vid farfars frus arvsskifte. Min fråga är, av vilken anledning ska man justera i en tio år gammal bouppteckning? tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! En ändring får inte göras så långt efteråt i en bouppteckning, men hänsyn måste så klart tas till vad som skett med egendomen som fanns med i bouppteckningen efter att arvskifte skett. Att din farfars fru sålde sin fastighet behöver inte nödvändigtvis betyda att fruns släktingars arv har minskat, eftersom pengarna försäljningen gav träder in i fastighetens ställe. Men jag råder dig att ringa Skatteverket som har en bouppteckningsavdelning som säkert kan ge dig närmare svar. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare