FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2011

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Jag och min exman har gjort en bodelning som är undertecknad av oss båda. Den har inte registrerats, eftersom det inte ska behövas, vad jag förstått. Detta gjorde vi vid samma tidpunkt som vi skickade in skilsmässoansökan i nov. 2010. Vi har ännu inte skickat in bekräftelsen på skilsmässoansökan, som kan göras efter 6 mån, så vi är fortfarande formellt gifta. Detta ska vi göra snarast. Jag står nu i begrepp att köpa en bil. Finns det någon risk att min exman kan göra anspråk på den eftersom skilsmässan ännu inte gått igenom?

Lawline svarar

Hej! Bodelningshandlingen skall upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna men det finns inget krav på registrering, se 9 kap 5 § och 13 kap 6 § Äktenskapsbalken (ÄktB) https://lagen.nu/1987:230 Enligt 9 kap 2 § ÄktB skall bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes dvs. då ansökningen kom in till domstolen. Egendom som någon av makarna förvärvar efter denna tidpunkt ingår inte i bodelningen. Om du köper en bil nu kommer den alltså inte att ingå i bodelningen. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare