Kan man stämma en restaurang om man skadat sig i deras lokal?

Hej! För några veckor sedan var jag på en restaurang i Västra götaland, under min vistelse där så fick jag en glasbit i foten som gick igenom skon och skar av min flexsena till en tå, vilket innebär att jag inte kan röra den och jag kommer behöva opereras. Till min fråga, restaurangen vägrar att ersätta mig för min sko eller för min skada, kan jag stämma dom?

Lawline svarar

Hej, Du bör kunna stämma restaurangen enligt Skadeståndslag (1972:207) som du finner här: https://lagen.nu/1972:207. I 2 kap 1§ ser du att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person eller sakskada skall ersätta den. I ditt fall har du ju drabbats av både personskada (senan) samt sakskada (skon). I 5 kap. ser du vad du kan få ersättning för, bl.a. ersättning för inkomstförlust samt sveda och värk. Avgörande i ditt fall är alltså om man kan visa på att det varit vårdslöst med glas på golvet, att det varit uppsåtligt blir knappast aktuellt. Detta kan bero på hur restaurangen har hanterat situationen, hade glaset nyss gått sönder och de städade och försökte hindra gäster att gå där? Eller var det helt enkelt ett dåligt städat golv? Helt klart är ju att man som som gäst på en restaurang kan förvänta sig att inte få glas i foten och i fall inga andra omständigheter förelåg så bör du kunna få skadestånd från restaurangen. Tänk på att spara alla kvitton etc. för utgifter du haft p.g.a. av dessa skador. Lycka till! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare