Sambors bristande arvsrätt

Min pappa är sambo sedan 10 år och han äger en fastighet i vilken de båda bor. Jag vet att hans intention är att denna skall tillfalla mig och min bror vid bortgång. Måste han skriva något för att det ska bli så, för att inte hela fastigheten skall tillfalla hans sambo? Vad gäller? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Sambor ärver som huvudregel inte varandra, om annat inte har förordnats. Då den ena sambon dör har den efterlevande rätt till hälften av all samboegendom, vilken utgörs av bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Ägde din pappa redan fastigheten innan han blev sambo utgör den således hans enskilda egendom och då ärver hans bröstarvingar egendomen, inte sambon. Men om fastigheten förvärvades för gemensamt bruk bör din pappa och hans sambo avtala om att egendomen inte ska ingå i bodelningen för att hela fastigheten ska tillfalla din pappas bröstarvingar när han går bort. Här finner du sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare