FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Avtal om samägande

Vi är två väldigt bra vänner som köper fritidshus ihop. Vi delar på allt. Hur bör ett avtal formuleras?

Lawline svarar

Hej, Lag (1904: 48) om samäganderätt är tillämplig i erat fall då ni kommer att köpa en fastighet gemensamt. Samäganderättslagen ställer inte upp några formkrav på hur ett samäganderättsavtal skall se ut så det står er därmed fritt att utforma avtalet utefter erat eget tycke. Samäganderättslagen är dispositiv och kan därmed avtalas bort. Jag skulle rekommendera er att gå igenom lagtexten för att se om det finns frågor som ni vill reglera som inte framgår av lagtexten. Avtalet kan således fungera som en utfyllnad av lagtexten. Detta innebär i praktiken att de regler som föreskrivs i lagtexten gäller om ni inte skriver något annat i avtalet. Ni kan därmed välja att frångå vissa regler i lagtexten, hela lagen eller endast fylla ut lagtexten där denna inte är tillräckligt specifik. Vilka frågor ni bör reglera kan jag inte råda er i, utan detta bör ni själva sitta ner och fundera över. Samäganderättslagen ( http://lagen.nu/1904:48_s.1)
Jenny LarseRådgivare