Hot från annan än avtalspart

Hej! Min syster fick kontrakt på en andrahandslägenhet och innehavaren av lägenhet mer eller mindre hotade min syster att skriva på en övergångsanmälan till Com Hem på ett dyrt abonnemang. Jag hävdar att detta skett under hot då personen använt otrevliga ord om inte min syster skrev på detta. Min syster vågade inte göra annat än skriva på tyvärr. Jag pratade med en jurist som sa att det är svårt att bevisa då det är ord mot ord. Nu sitter min syster fast i ett avtal med Com Hem och har fått en 1:a handslägemhet och flyttar ut ur denna 2:a handslägenhet. Dessvärre är detta ett dyrt abonnemang och min fråga är om hon inte kan få häva detta avtal då hon blivit påtvingat detta under hot?

Lawline svarar

Hej! Regler om avtal finner du i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) (https://lagen.nu/1915:218). Regler om avtal som tillkommit under hot finns i AvtL 28 § och 29 §. 28 § omfattar såkallat råntvång, vilket innebär så starkt våld eller hot att det handlar om exempelvis pistolhot. Utifrån de förutsättningar du angett finns det inget som tyder på att råntvång föreligger och 28 § AvtL är således inte tillämplig i förevarande fall. Enligt 29 § AvtL är avtal som ingåtts under lindrigt tvång ogiltigt endast om den som ingått avtalet blivit tvingad till det av motparten eller om motparten inser eller bort inse att han blivit tvingad till det. Då det inte är ComHem som utfört hoten krävs det alltså att ComHem insåg eller bort inse att din syster blev hotad. Tyvärr saknas anledning att tro att ComHem insåg eller bort inse att avtalet tillkommit på otillbörligt sätt och avtalet förblir således bindande. Skulle det trots allt funnits en legal ogiltighetsgrund skulle det ändå, precis som den förre juristen påtalat, bli svårt att vinna framgång med en sådan talan då ord står mot ord vilket innebär ett mycket svårt bevisläge. Det är tyvärr skillnad på att ha rätt och att få rätt. Sammanfattningsvis kan konstateras att din syster, enligt ovan, är bunden av det avtal hon ingått med ComHem. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare