Äktenskapsskillnad och betänketid

Hej Nu har jag fullständigt och totalt fått nog av min s.k. make. Hur lång tid tar det innan jag kan bli av med honom om vi skiljs?? Jag kan ju inte behöva vänta hur långt tid som helst? Man kan ju inter tvinga mig att leva med honom i äktenskap

Lawline svarar

Hej, Frågor kring äktenskap och äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken, ÄktB (https://lagen.nu/1987:230) . I 5 kap. 1 § ÄktB sägs att äktenskapsskillnad skall föregås av en betänketid om någon av makarna varaktigt bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under makes vårdnad. I 5 kap. 3 § anges att betänketiden löper under sex månader och börjar att löpa då makarna gemensamt ansöker om äktenskapsskillnad, alternativt då den ena maken delger den andre maken yrkande om äktenskapsskillnad. Det finns ett antal undantag till regeln som anger då äktenskapsskillnad skall föregås av betänketid. I 5 kap. 4 § ÄktB anges att om makar levt åtskilda sedan minst två år skall äktenskapsskillnaden ej föregås av betänketid. I 5 kap. 5 § ÄktB stadgas att en make har rätt till äktenskapsskillnad utan föregående av betänketid om det görs sannolikt att maken har tvingats att ingå äktenskapet, make varit under 18 års ålder och inte haft myndighets tillstånd att ingå äktenskap, makarna är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led, är helsyskon eller om någon av makarna redan varit gift då äktenskapet ingicks. Då betänketiden löpt under sex månader måste någon av er makar framställa yrkande om att äktenskapet skall upplösas. Framställs ej sådant yrkande inom ett år från betänketidens början har frågan om äktenskapsskillnad fallit. När dom på äktenskapsskillnad vinner laga kraft, är äktenskapet upplöst. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare