Arv efter den först avlidne maken

Min mor har fem barn. Den förstfödde är särkullbarn, vi andra fyra är helsyskon. Vår far gick bort 1990. Min mor och far hade bodelat, bodde var för sig men var fortfarande gifta när min far dog. Min mor behöll halva arvet och lät oss fyra helsyskon dela på andra halvan. Vid bouppteckningen uppgav vår mor att hon inte hade några tillgångar alls. Hon ärvde 100 000:-. Dessa pengar finns fortfarande kvar. Om de även finns kvar när vår mor dör, hur fördelas de då mellan oss alla fem?

Lawline svarar

Hej! Pengarna er mamma ärvde efter er pappa ärvde hon med fri förfoganderätt enligt 3:1 Ärvdabalken, se: https://lagen.nu/1958:637. Det betyder i princip att hon får göra vad hon vill med dem förutom att testamentera bort dem. Finns pengarna kvar vid hennes död så ska de gå tillbaka till den först avlidne makens bröstarvingar enligt 3:2 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 De ska alltså fördelas mellan mannens barn. Särkullbarnet som enbart är barn till mamman har inte någon laglig rätt till dessa pengar då de från början inte kommer från dennes förälder utan från mannen. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare