Bodelningsfrågor vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag och min fru har valt att skiljas. Jag äger en fritidsfastighet av ett värde på 4,5 miljoner kronor. Min fru har ärvt pengar av sin mormor där de framgick att de pengarna hade förbehåll om enskild egendom. Hon köpte bostaden som vi idag bor i för pengarna som hon ärvt. Hon menar att bostaden är hennes enskilda egendom för att pengarna som hon ärvt var det. Stämmer det? Dessutom han hon lånat pengar för att betala bostaden då pengarna hon ärvde inte räckte till. Ska denna skuld dras bort från vårt giftorättsgods?? Fritidsfastigheten som jag äger, ingår den i giftorättsgodset? Har hört från många håll att den gör de. Men jag kikade lite i lagboken, hittade jag i äktenskapsbalken 7 kap 4 paragrafen sista meningen att egendom som utgör fritidsändamål inte ska ingå! Har jag förstått det rätt? Eller vad gäller här. Snälla hjälp!!

Lawline svarar

Hej Danne! Svaret på din första fråga är tyvärr ja. Enligt äktenskapsbalken 7 kap 2 § p 6 är även det som trätt i stället för enskild egendom (dvs huset i ert fall) enskild egendom. Avkastning på enskild egendom blir dock inte enskild egendom utan giftorättsgods, om huset exempelvis ökat i värde så bör detta stå som giftorättsgods. Svaret på din andra fråga är lite mer komplicerad. Om hon lånat pengar med de ärvda pengarna (eller huset) som säkerhet för lånet så ska skulden i första hand avräknas på hennes enskilda egendom enligt 11 kap 2 § ÄktB. Skulder som hänför sig till enskild egendom ska alltså bara räknas av på giftorättsgodset i den mån den enskilda egendomen inte räcker till. Det verkar otroligt att huset inte täcker skulderna så det behöver du nog inte oroa dig för. Precis som du uppmärksammat finns det en särskild regel i 7 kap 4 § ÄktB som gäller hus för fritidsändamål. Den innebär dock inte att ett sådant hus ska undantas från bodelningen utan endast att ett fritidshus inte är att anse som "makars gemensamma bostad". Du kan alltså t.ex. aldrig bli fråntagen det mot bakgrund av att din föredetta har ett behov av det (så som kan vara fallet vid ordinarie bostad och det gäller även dig, den maken som har bäst behov av bostaden bör få den men med det följer en massa olika regler och undantag). Värdet på fritidshuset hör till ditt giftorättsgods och har du då mest giftorättsgods så får du själv välja vad du vill ge henne. Det finns ingen regel som ger henne rätt att överta din egendom, utan hon har bara rätt till en summa pengar och det är upp till dig hur du vill ge henne dem. Enligt 11 kap 9 § p 2 har den maken som har mest giftorättsgods dessutom rätt att få skäligt anstånd med betalning, om tillräcklig säkerhet kan ställas. Skulle du ha mest giftorättsgods på grund av ditt fritidshus så har du alltså rätt att istället betala den delen hon har rätt till i pengar, och mot bakgrund av att du har en fastighet som säkerhet så bör du ha möjlighet att få anstånd med betalningen och på så sätt slippa sälja huset. Hoppas svaren varit till någon hjälp och lycka till! Om du har fler frågor eller om det var något svar som var otydligt så är du varmt välkommen att återkomma. Vänliga hälsningar, Giulia Burman
Lawline RådgivareRådgivare