FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/04/2011

Riskövergång - vid köp och konsumentköp

Hej! Säg att en privatperson har avtalat med ett företag att hämta en vara en vecka efter avtalet, men hämtar varan två veckor efter att de ingått avtalet. Under den andra veckan brinner företaget ner och även varan. Är kunden då skyldig att betala denna? Samt skulle det göra skillnad om de köpte hem varan till ett företag? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! I din första fråga är det en privatperson som köper en vara av en näringsidkare, varför Konsumentköplagen (KköpL) ( https://lagen.nu/1990:932 ) är tillämplig, se 1 § KköpL. En konsument är inte skyldig att betala för varan när den förstörts genom brand, om inte risken för varan har övergått på konsumenten, vilket den gör först när konsumenten får varan i sin besittning, se 6 och 8 §§ KköpL. D.v.s. i det första fallet behöver kunden inte betala varan. I din andra fråga då kunden köper varan till ett företag, handlar kunden inte i egenskap av konsument, utan i egenskap av näringsidkare, varför Konsumentköplagen inte är tillämplig, se 1 § Kköpl. Tillämplig lag är istället Köplagen (KöpL) ( https://lagen.nu/1990:931 ) och då gäller andra regler för när risken för varan ska övergå på köparen. Då parterna hade avtalat att köparen skulle hämta varan efter en vecka och dröjsmålet med avhämtandet berodde på köparen, gick risken för varan över på köparen vid denna tidpunkten och köparen måste därför betala varan även om den förstördes genom branden, se 12 och 13 §§ KöpL. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare