FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/09/2006

Förfalskning av löpande skuldebrev

D och B ingår ett samarbetsavtal med varandra. De skriver skuldebrev på 150000kr som säkerhet för fullgörandet av förpliktelserna enligt avtalet. De lyckas inte få tag på några som vill ikläda sig borgensåtagandena. Trots detta utfärdar D och skriver under ett skuldebrev med följande lydelse: "Till B eller order betalar jag vid anfordran 150000kr, ränta utgår inte". B utfärdar ett motsvarande skuldebrev. Reversen överlämnas till D med bud. Dagen innan D skall överlämna skuldebrevet till banken blir hon rånad av en man och en kvinna. De två rånarna förfalskar D's och B's namnteckningar och säljer skuldebreven till ett finansbolag. Båda överlåtelserna sker in blanco. Frågan lyder: Finansbolaget kräver D på 150000 enligt det av henne utfärdade skuldebrevet, kan D göra några invändningar mot detta krav? B bestrider betalningsskyldigheten och kräver av finansbolaget att de skall lämna tillbaka skuldebrevet till honom, Vad händer i hans situation? Hoppas ni kan svara på frågan.

Lawline svarar

Hej. Då skuldebrevet är utställt till viss man eller order rör det sig om ett s.k. löpande skuldebrev. Reglerna återfinns i skuldebrevslagens 2 kap. (se http://lagen.nu/1936:81). En gäldenär får göra gällande mot borgenären (finansbolaget) att skuldebrevet är förfalskat även om borgenären var i god tro när denne förvärvade skuldebrevet. I kommentaren till skuldebrevslagen sägs det att när det rör underskriftsförfalskning så är det borgenären som har bevisbördan för att förbindelsen är äkta. Detta skulle i så fall innebära i ditt fall att finansbolaget måste bevisa äktheten för förbindelsen. Mitt råd är dock att du bör konsultera en jurist i frågan då det rör sig om en icke oansenlig summa pengar.
Rådgivare