Ersättning vid sakskada

Strax innan vintern satte vi upp ett nytt staket för våra djur. Enligt våra undersökningar är det av högsta kvalitet och styrka. Ett angränsande hus har rättigheter att använda en väg på vår egendom i syfte att tillträda sitt hus och de är de enda som använder och underhåller vägen. Vårt nya staket placerades cirka en meter från vägen. Under vintern har våra grannar plogat vägen samt regelbundet dumpat snö ovanpå staketet och dessutom verkar det som om traktorn kört in i staketet. Våra grannar har möjlighet att placera denna snö på sitt egna staket på andra sidan av vägen och gjorde så ibland. Nu när alla snö har smält, ser vi allvarliga skador på stängsel som beräknas kosta flera tusen kronor. Vi har kvitton på stängslet samt fotografier som dokumenterar skadan. Har vi laglig rätt att kräva ersättning för skada?

Lawline svarar

Hej, Enligt 1 kap 1 § Skadeståndslagen (SkL) är lagen dispositiv. Detta innebär att om det finns andra regler som reglerar den uppkomna situationen eller om det finns ett avtal som säger vad som skall gälla mellan parterna i den uppkomna situationen så gäller dessa framför SkL. se https://lagen.nu/1972:207#K1P1S1 Följande svar utgår från att detta är ett utomobligatoriskt förhållande, alltså att ni inte har något avtal som reglerar hur eventuell skadeersättning vid användandet av vägen skall betalas och av vem. 2 kap 1 § säger att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en sakskada skall ersätta skadan https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1 5 kap 7 § SkL säger att skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2. annan kostnad till följd av skadan, 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. För att skadestånd skall komma ifråga måste följande vara uppfyllt; - en skada - i ert fall en sakskada - vållande - i ert fall en handling, att lägga snö på staketet - adekvat kausalitet - det ska objektivt gå att förutse att handlingen som vållat skadan faktiskt skulle leda till skadan ifråga, det skall alltså finnas ett förutsebart samband mellan handlingen och den uppkomna skadan. - uppsåt eller vårdslöshet - För att skadestånd ska kunna komma ifråga måste minst oaktsamhet kunna fastställas. Det är detta sista steg som oftast är det svåra att bedöma i skadeståndsmål. Det är alltså svårt att bedöma detta utifrån informationen i frågan. Om vi förutsätter att uppsåt inte har förelegat hos era grannar är det alltså en bedömning av huruvida de agerat vårdslöst som skall göras. Utgångspunkten för denna bedömning är om grannarna kunnat agera på annat sätt för att undvika att skadorna på staketet uppkom, t.ex. lägga snön på ett annat ställe. När man gör denna culpabedömning tittar man på risken för att en skada skulle uppkomma, den sannolika skadans omfattning, möjligheten att förebygga skadan samt riskinsikten (insikten om att en skada skulle kunna uppkomma). Sedan gör man en helhetsbedömning av dessa faktorer för att avgöra om era grannar borde agerat annorlunda än de gjort för att undvika skadan. Kraven på att era grannar skulle agerat annorlunda blir högre ju högre sannolikhet för skada det är och ju större insikt om detta de måste/borde haft utifrån omständigheterna. Det är svårt att utifrån informationen i frågan avgöra huruvida era grannar orsakat denna skada uppsåtligen eller av vårdslöshet. Detta är en bedömning som måste göras från fall till fall. Skulle era grannar anses ha agerat vårdslöst och därigenom orsakat skadan på ert staket blir de alltså skyldiga att reparera eller ersätta er för sakskadan enligt 5 kap 7 § SkL. Det bästa är troligtvis att försöka nå enförlikning/lösning med era grannar. Om frågan skulle komma att avgöras vid en domstol skall ni komma ihåg att det är ni som ska bevisa att era grannar orsakat skadan genom vårdslöshet eller uppsåt enligt kriterierna ovan. Stort lycka till!
Martina BlombergRådgivare