Arv och testamente

Hej! Min farmor har avlidit och farfar vill sitta orubbat bo(vet inte om det finns inbördes testamente) Min pappa dog förra året.Min bror och jag är bröstarvingar.Jag har nu fått reda på att de har skrivit ett testamente till min bror och jag vet ej innehållet. Min farfar sitter på ett privat hem och har tyvärr alzheimers. Min bror har fritt förfogande över deras lägenhet och innan bouppteckningen ens är gjord börjar han göra sig av med tillhörigheterna. Vad ska jag göra för att det ska bli rätt?? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom din pappa gick bort förra året utgår jag från att bodelning och arvsskifte efter honom är gjord. Vad gäller arvsskifte och bodelning efter din farmor gäller, förutsatt att din farmor och farfar var gifta när hon gick bort, att kvarlåtenskapen efter din farmor tillfaller din farfar. Det är egendomsförhållandena vid den dag då din farmor gick bort som skall beaktas vid en bodelning, vilket innebär att din bror ej har rätt att göra sig av med någon egendom innan denna är gjord. När din farfar sedan går bort ärver deras bröstarvingar, dvs din pappa och eventuella syskon till honom. Eftersom din pappa är död ärver du och din bror hans del. Vad gäller testamentet är det svårt att uttala sig om det utan att veta vad som står i. Rent generellt kan sägas att giftorätten går före testationsrätten, vilket innebär att om det är din farmor som har testamenterat till din bror kan detta endast uppgå till halva värdet av din farmor och farfars giftorättsgods. Dessutom måste din farfars och deras eventuella barns rättigheter tillses. Din farfar har, enligt basbeloppsregeln, rätt till fyra basbelopp och deras barn har rätt till sin laglott. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare