FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/03/2011

Köp av annonsplats

Hej! Jag driver ett företag där jag säljer annonser. För ett tag sen träffade jag en kund och sålde en annons. Han fick ett avtal som han skrev på. Några dagar senare ringde han och ångrade sig. Jag sa då att han inte kunde ångra sig iom att han skrivit på avtalet. Inget arbete har hunnits göras på hans annons. Vad gäller? Är kunden tvungen att betala eller har han rätt att "hoppa av" annonseringen?

Lawline svarar

Hej, Följande svar utgår från att du och din kund har ingått ett avtal om köp av en annons och att din kund således har skrivit på avtalet om köp av annons. Vidare utgår svaret från att du och din kund inte har avtalat om hävande av köpet eller liknande. Huvudregeln i svensk rätt är att avtalsfrihet råder. Detta betyder att parterna har rätt att avtala om avtalets innehåll. Då jag utgår från att ni inte valt att avtala bort tillämpliga regel gäller istället att följande regelverk är tillämpligt. Vad som gäller vid köp av annons beror på om din kund köper annonsen i egenskap av privatperson eller i egenskap av näringsidkare. Följande svar utgår från att din kund har ingått avtalet med dig inom ramen för sin näringsverksamhet. Köp mellan näringsidkare regleras i Köplagen. Skulle din kund ha gjort köpet av annonsen i egenskap av privatperson är istället Konsumentköplagen tillämplig. I enlighet med huvudregeln om avtalsfrihet stadgas i 3 § KöpL att lagen inte gäller i den mån något annat följer av avtalet, av praxis som utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna. Skulle så vara fallet mellan dig och din kund gäller alltså detta framför KöpL bestämmelser. Huruvida så är fallet går inte att avgöra utifrån den informationen som din fråga ger. Du kan kräva av kunden att han skall medverka till köpet då han har en skyldighet att; 1. medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet, och 2. hämta eller ta emot varan, enligt 50 §. Om kunden inte betalar för varan eller inte medverkar till köpet så har du som säljare rätt att kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd se https://lagen.nu/1990:931#P51S1. Detta gäller förutsatt att det inte beror på dig eller på något förhållande på din sida att kunden inte medverkar till köpet. Det finns dock vissa begränsningar avseende vad du kan kräva. Köparen är inte skyldig att medverka till köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om hans medverkan skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till säljarens intresse av köparens medverkan enligt 53 § KöpL. I 55 § KöpL stadgas att säljaren får häva köpet, om köparen inte medverkar till köpet enligt 50 § 1 och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för säljaren samt köparen insåg eller borde ha insett detta. Säljaren får under samma förutsättningar häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt. I 57 § stadgas att du har rätt att kräva skadestånd. Återigen är det svårt att avgöra vad som gäller i ditt fall då frågan inte ger tillräckligt med information. Skulle det dock vara så att köparens vägran att medverka till köpet/avhopp från avtalet inte beror på något förhållande på din sida har med andra ord goda möjligheter att antingen kräva att köparen fullföljer köpet, häva avtalet och kräva skadestånd. Lycka till! Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare