Skadestånd misshandel

Hejsan! Jag undrar hur mycket skadestånd min syster kan få efter en misshandel när hon var ute och roa sig på stan. Hon har tänkt begära 1500kr för konstant huvudvärk i 1 vecka och därefter sporadisk smärta i ca 1 mån. Pga misshandeln blev hon sjukskriven i 3 veckor och vill ha ersättning med 30 000kr för utebliven lön. Hon har även fått köpa mediciner för 1200kr och betalt två låkarbrsök på 600kr. I allt kaos skulle hon egentligen åka utomlands på semester, resan var dock inte betald men kan man kräva ersättning som kompensation för att tillfället gick om intet? Tack!

Lawline svarar

Hej, Skadestånd regleras främst i skadeståndslagen (1972:207) (SkL) (https://lagen.nu/1972:207) . Den grundläggande principen inom skadeståndsrätten anses vara att ersättningen skall sätta den som lidit en skada i samma ekonomiska ställning som om skadan aldrig hade inträffat. Huvudregeln om ersättning för personskada finns i 5 kap. 1 § SkL. Ersättning skall enligt paragrafen utgå för 1) sjukvårdskostnad och andra utgifter 2) inkomstförlust 3) sveda och värk, lyte eller annat stadigvarande men samt olägenheter i övrigt till följd av skadan. Punkt 1-2 avser ekonomisk skada, medan punkt 3 avser ideell skada. Gällande den icke fullt utnyttjade semestern torde den rymmas under punkt 2, då även förlorad semester kan ersättas såsom inkomstförlust. Frågan behandlades i rättsfallet NJA 1948 s. 646, där en person fick ersättning för semester denne inte kunnat tillgodogöra sig. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare