Legatarie vid bodelning

Min mor har i stort sett testamenterat hela sin kvarlåtenskap till mig och vi är tre bröstarvingar. Testamentet är utformat som ett legat och jag undrar hur det fungerar vid bodelning då? Ska det som är upptaget som legat delas ut först och sen delas resterande på oss bröstarvingar? Övriga två vill ju ha sin laglott och då undrar jag om det inkräktar på legatet eller ligger utanför det? Mvh L.....

Lawline svarar

Hej, Arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). I 11 kap. 2 § ÄB stadgas att legat skall utgå först, innan boet delats upp. Förutsatt att det utöver nämnda legat inte finns ytterligare förordnande, kommer resterande kvarlåtenskap att fördelas lika mellan bröstarvingarna. Om boet inte räcker för att alla bröstarvingar skall erhålla sin laglott måste en legatarie dela med sig av sitt legat och då måste den som tilldelats ett penninglegat dela med sig före den som tilldelats ett saklegat. I övrigt sker en proportionell nedsättning av testamentstagarnas delar. Eftersom ni är tre syskon kommer dina syskons laglott att vara en sjättedel var av kvarlåtenskapen. Resterande kvarlåtenskap kommer, om det inte finns några ytterligare omständigheter, att tillfalla dig. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare