Avtals ingående av minderåriga.

kan avtal gå tillbaka om man exempelvis om en 17-åring köper skidor från en butik och man betalar kontant eller om man kommer överens om att inte behöver betala förrän nästa sommar

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln kring avtalsingående är att man måste vara myndig, det vill säga 18 år. Reglerna om detta finns i Föräldrabalkens 9 kap som du kan hitta här www.lagen.nu/1949:381 . Till denna regel finns det dock undantag som säger att minderåriga har rätt att råda över sin egendom som tillfallit dem genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande. Dessutom finns det regler som rör inköp av varor om den unge har ett eget hushåll. Undantaget som i detta fall skulle kunna vara aktuellt är om 17 åringen tjänat sina egna pengar då får denne använda dem som hon eller han själv vill. Jag kan inte ge ett exakt och rakt svar på frågan då jag inte känner till omständigheterna kring ingåendet av ett eventuellt avtal. Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare