FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/03/2011

Undvika hyresavtal genom inkråmsförvärv?

Hej! Jag skall ev köpa ett aktiebolag. Bolaget har kontrakt på en lokal till 2014 som jag inte vill överta. Om jag startar ett eget AB och bara köper hennes lager och inredning kan jag då komma ifrån avtalet med fastighetsägaren eftersom det blir ett nytt bolag?

Lawline svarar

Hej, vid köp av aktiebolag skiljer man på aktieförvärv och inkråmsförvärv. Ett aktieförvärv regleras av köplagen då aktier utgör lös egendom (även om köplagen som sådan inte är direkt anpassad för köp av bolag), medan ett inkråmsförvärv ses som en rad isolerade köp och därför tillämpas både köplagen (för lös egendom) och jordabalken (för fast egendom). Den stora skillnaden är att man vid aktieförvärv köper hela bolaget med dess tillgångar och skulder, medan man vid inkråmsförvärv endast köper hela/delar av bolagets tillgångar/rörelse, som till exempel lagret eller inredningen. Det är med andra ord fullt möjligt att som du säger starta upp ett nytt bolag och köpa ut de delarna man vill ha ur det andra bolaget (förutsatt att de går med på det) och du som köpare väljer då vad du vill erbjuda dig att köpa. I och med att du inte köper hela bolaget blir du då inte skyldig att ta över kontraktet för lokalen om det inte ingår i köpeavtalet. Men att tänka på vid ett inkråmsförvärv är att avtalsdokumenten lätt blir väldigt omfattande och komplicerade då man i avtalet måste specificera det som ska ingå i transaktionen. När ni sedan skriver avtalet tänk då att få med (bland annat); * vilka föremål som omfattas av transaktionen (Här bör man vara noggrann och se till att avtalet omfattar allt man har tänkt sig). * De (eventuella) förpliktelser som köparen övertar, detta kan till exempel vara kostnader hänförliga till ett lån eller en leverantörsskuld som har anknytning till den övertagna tillgången/rörelsen. * Köpeskillingen, tillträde och eventuella villkor för avtalets giltighet. * Säljarens garantier samt vad som händer om garantierna inte uppfylls. * Bestämmelser om sekretess, ogiltighet, tillämplig lag samt tvister. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till med det nya företaget! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare