Fastighetsägares skadeståndsansvar för snöras som åsamkar skada på egendom

Vi bedriver hästverksamhet o hade i januari en hästägare, som trots uppmaning att flytta sin bil från stallplan (inte där man brukar parkera)där det fanns risk f att snö kunde falla ned, stod kvar, snö föll ned o skadade hennes bil.Nu kräver hennes försäkringsbolag skadestånd (regress) från oss. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Hästägarens skada på bilen är en sakskada. För att försäkringsbolaget ska kunna kräva er på skadestånd, krävs att ni uppsåtligen eller av vårdslöshet har vållat skadan, se 2 kap. 1 § Skadeståndslagen (SkL)(https://lagen.nu/1972:207). Enligt huvudregeln kan skadeståndsansvar enbart utkrävas om skada har vållats genom aktivt handlande. När det föreligger en handlingsplikt, kan dock underlåtenhet att handla medföra skadeståndsansvar. T ex om stallplan skulle komma att ses som en offentlig plats, så har ni som fastighetsägare enligt 3 kap. 3 § Ordningslagen (OL) (https://lagen.nu/1993:1617), skyldighet att utan oskäligt dröjsmål undanröja snö och is som kan rasa från byggnader och skada personer och egendom. Vad som räknas som offentlig plats framgår närmre av 1 kap. 2 § OL. Är stallplan där bilen stod parkerad en offentlig plats, vilket jag ej med ledning av frågan kan bedöma, har ni som fastighetsägare alltså en lagstadgad handlingsplikt. Eftersom att ni i sådant fall har denna handlingsplikt som fastighetsägare, kan underlåtenhet att handla medföra skadeståndsansvar. För att ni ska bli skyldiga att utge skadestånd, krävs dock utöver att det finns en handlingsplikt för er att skotta taket (jag antar att snön som skadade bilen föll från en av era byggnader), att ni har varit vårdslösa som inte har skottat det. För att bedöma om ni har varit vårdslösa eller ej, tas det hänsyn till en mängd omständigheter. En domstol kommer att beakta föreskrifter som kommunen har givit ut om snöröjning, när senaste snöfallet var, när ni senast skottade taket, hur stor risk det med hänsyn till väderförhållandena var att skada skulle uppkomma, vilka andra åtgärder ni har vidtagit för att skada inte ska uppkomma o.s.v. Det som talar för er sak är att parkering ej var brukligt på stallplanen och att ni dessutom hade uppmanat hästägaren att flytta sin bil därifrån. Detta kan få betydelse även om domstol skulle komma att finna, att det var vårdslöst av er att ej hålla taket skottat och att ni därför ska utge skadestånd. Det går nämligen att argumentera för att hästägaren var medvållande till skadan genom att hon ignorerade uppmaningen att flytta bilen och att ett eventuellt skadeståndet därför, enligt 6 kap. 1 § SkL ska jämkas. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare