FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/08/2006

Condictio indebiti - felaktigt utbetald lön

Hej, Jag jobbade åt ett företag och sa upp mig för 10 månader sen. Sista månaden jobbade jag 7 dagar innan jag sedan slutade. Den 25 samma månad fick jag en utbetald lön. Reflekterade över att den var högre än vad jag trodde den skulle vara. funderade och antog att det var min semester ersättning och kvarliggande bonus jag fick ut. månadslönerna var inte jämna med tanke på bonus system. Jag jobbade som säljare. Kanske naivt av mig att inte kolla upp. Idag tio månader senare har jag fått ett skriftligt återkrav på cirka 8000 kr. Kan ett företag komma 10 månader senare och kräva en felaktig utbetalning? Jag antog att ett stort företag som det jag jobbade för hade koll på vad dem gjorde. Eller är jag ansvarig att ha koll på om dem gör rätt?

Lawline svarar

Hej! Den uppkomna situationen kallas för condictio indebiti. Huvudregeln är att arbetsgivaren har rätt att kräva tillbaka de pengar denne betalat ut för mycket av. Detta grundar sig på principen att en part inte kan grunda sin rätt till pengar som givits till denne av misstag. Det har dock i rättspraxis gjorts undantag från huvudregeln, vilket kan medföra att du inte behöver betala tillbaka pengarna. I rättspraxis har utbildats en regel att arbetsgivaren förlorar rätten att kräva tillbaka pengarna om arbetstagaren i god tro mottagit och förbrukat/inrättat sig efter det felaktigt utbetalade beloppet. Med god tro menas att arbetstagaren varken insåg eller bort inse att betalningen var felaktig. En annan viktig aspekt är hur lång tid det gått innan arbetsgivaren riktat ett återbetlningskrav mot dig. Ju längre tid som gått desto mer sannolikt är det att du inte behöver betala tillbaka pengarna (självklart med beaktande av ovan). Troligtvis lutar det åt att du inte behöver betala tillbaka pengarna du erhöll då det verkar som om ditt fd. jobb medförde att lönen såg olika ut för varje månad, vilket gjorde det svårt för dig att beräkna den exakta lönen. Detta gör att du möjligtvis kan styrka att du varit i god tro. Att det tog 10 månader att framställa återbetalningskravet talar även det för dig, då detta medfört att du haft gott om tid på dig att inrätta dig vid det felaktigt utbetalda beloppet. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare