FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/03/2011

Vägran att utföra samhällstjänst - konsekvenser

Hej. Jag har nyligen dömts till villkorlig dom + 100h samhällstjänst. Hade fängelse dömts ut så hade det blivit 3 månader. Nu är det så att jag ej längre tänker göra samhällstjänsten, och jag har inte påbörjat den. Vad jag har förstått så blir det då en ny huvudförhandling om påföljdsfrågan. Får jag mitt alternativa fängelsestraff på 3 månader utdömt, eller kan det bli aktuellt med villkorlig dom och dagsböter istället? Jag är 22 år och tidigare ostraffad. Talar detta emot fängelsestraffet då och att dagsböter blir mer aktuellt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Samhällstjänst är en påföljd som endast döms ut om du anses lämplig att utföra denna och om du själv lämnat ditt samtycke. Precis som du antyder i din fråga så döms samhällstjänst ut som ett alternativ till fängelse. För att markera detta så ska alltid längden på det alternativa fängelsestraffet anges. Om du vägrar att utföra samhällstjänsten så kan ditt straff i stället omvandlas till det alternativa straff som angivits, i ditt fall 3 månaders fängelse. Vanligtvis går det dock till så att domstolen genom en åklagare i första hand ger dig en varning. Om du därefter ändå struntar i samhällstjänsten har domstolen (återigen via åklagare) möjlighet att ändra straffet. I sådana fall då misskötsamheten går ut på att man vägrar utföra samhällstjänsten ändras vanligen domen till det alternativa fängelsestraffet, enligt 27 kap. 6 § brottsbalken. Se vidare https://lagen.nu/1962:700#K27P6S1. Mitt råd till dig är därför att du utför din samhällstjänst. Om du fått en dom med samhällstjänst som påföljd så krävs att du överklagar domen *innan den vunnit laga kraft *för att påföljden ska kunna ändras till böter. Under förutsättning att överklagan inkommit innan domen vunnit laga kraft gör hovrätten då en ny prövning. Hoppas att mitt svar varit till hjälp! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare