Restriktioner, testamentsexekutor

Hej. Får en testamentsexekutor vara anhörig (i de här fallet far)till förmånstagarna i testamentet.

Lawline svarar

Hej, Regler kring arv finns i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) Enligt 19 kap. 5 § ÄB skall en testamentsexekutor entledigas om han inte finnes lämplig eller om han av annan särskild orsak bör skiljas från uppdraget. I lagkommentarerna till lagrummet upptas exempel som att testamentsexekutor drar ut på tiden i onödan, att testamentsexekutorn råkar i sådana ekonomiska svårigheter att han ej bör få slutföra uppdraget eller att det av en eller annan anledning uppstår så starka motsättningar mellan honom och rättsägare i boet att entledigande är den lämpligaste lösningen. Det finns med andra ord ingen uttrycklig regel som stadgar att anhörig till dödsbodelägare eller dödsbodelägare inte själv får agera testamentsexekutor, under förutsättning att han sköter sitt uppdrag. Däremot har, enligt 23 kap 5 § 2 st. ÄB, en testamentsexekutor som även är delägare i dödsboet inte rätt att inta rollen som bodelningsman. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare