Råntvång från annan än avtalspart

När ett avtal sker vid råntvång är det ogiltigt. Men om råntvånget sker utav en annan person än den man slutit avtalet med, fast att det är anbudsgivaren som sett till att råntvånget skett från en annan person, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej, Råntvång är en avtalsrättslig ogiltighetsgrund som regleras i 28 § i lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL). Enligt 28 § blir rättshandlingar ogiltiga under råntvång oavsett medkontrahentens goda tro. Även om medkontrahenten inte kände till det grova tvånget blir alltså avtalet ogiltigt. Då råntvånget upphört är den tvingade dock skyldig att meddela motparten att rättshandlingen är ogiltig för att inte riskera att ändå bli bunden, om motparten inte vet om hur rättshandlingen kom till. Man brukar säga att han har reklamationsskyldighet till godtroende tredje man. Du hittar paragrafen här: https://lagen.nu/1915:218#P28S1 Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare