Arvskifte efter makar

Två makar har fyra gemensama barn. Har även var sitt särkullsbarn. Makan avliden sedan ett par år, nu även maken avliden. Makans särkullsbarn inte fått ut något arv. Hur fördlas kvarlåtenskapen ?

Lawline svarar

Hej, Regler kring arv hittar du i ärvdabalken (ÄB) : https://lagen.nu/1958:637 Finns det ett upprättat testamente skall kvarlåtenskapen fördelas i enlighet med det. Då det inte finns något befintligt testamente fördelas kvarlåtenskapen utefter reglerna i ÄB. Enligt 2 kap. 1 § ÄB är den avlidnes bröstarvingar de närmaste arvingarna som är berättigade till del av kvarlåtenskapen. Dessa tager lika lott. Enligt 3 kap. 1 § ÄB skall efterlevande make erhålla den avlidne makens kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Att den erhålles med fri förfoganderätt innebär att make kan förfoga över egendomen efter tycke men har inte möjlighet att fördela det vid sin död genom testamente. Till regeln att make erhåller kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt finns ett undantag. Har den avlidne barn som inte är gemensamma med den efterlevande maken, särkullbarn, skall dessa få ut sin arvslott redan vid deras förälders död. Eftersom så inte skett så har särkullbarnet troligtvis skjutit på sin rätt med stöd av 3 kap. 9 § ÄB. När även den efterlevande maken är död kommer en kvotdel av kvarlåtenskapen, som motsvarar vad maken mottagit efter den först avlidne maken, att fördelas mellan de fyra gemensamma barnen samt dennes särkullbarn genom reglerna om efterarv i 3 kap. 2 § 3 st. ÄB. Vad som återstår efter att efterarv har fördelats kommer därefter att fördelas mellan det andra särkullbarnet samt de fyra gemensamma barnen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare