FrågaARKIVÖvrigt09/09/2006

Hur gör jag när grannen har sin hundgård på min tomt?

Min granne har sin hundgård på min tomt. Hur ska jag få henne att flytta den? Har påpekat detta men hon gör ingenting.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om ingen tveksamhet råder rörande fastighetens gräns (vilket din fråga inte heller antyder) så kan troligen ditt problem lösas genom att du vänder dig till kronofogdemyndigheten (www.kronofogden.se) med ett krav på särskild handräckning. Särskild handräckning regleras i Lagen om betalningsföreläggande och handräckning, se http://lagen.nu/1990:746, 4 §. Enligt det politiska förarbetet till just den nämnda laget syftar denna regel till att rubbad besittning (alltså till din fastighet) skall kunna återställas snabbt (prop 1989/90:85 s 36). Mitt råd till dig är alltså att kontakta kronofogdemyndigheten med ovanstående krav alternativt att återigen tala med din granne och då nämna detta handräckningsförfarande som alternativ till att hon snarast avlägsnar sin hundgård. Hoppas att allt går bra och lycka till med ditt ärende, Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare