Arvets fördelning efter efterlevande maken, vid tidigare oskiftat arv(skulder översteg tillgångar)

Min mamma blev änka för några år sen. Han var min styvfar. Han hade 2 barn (som inte fått något arv än). Vid bouppteckningen fanns inga tillgångar bara skulder, som min mamma under åren lyckats betala av. Nu ska hennes hyresrätt bli bostadrätt. Hon tar lån till det. Vem ärver pengarna från en försäljning av lägenheten vid hennes död? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar det som att du undrar om din styvfaders barn har rätt till arv efter din mamma. Vid tidpunkten för styvfaderns bortgång var bostaden en hyresrätt, vilket innebär att det inte fanns något värde i bostaden. I detta fall verkar det inte ha funnits någon kvarlåtenskap efter din styvfader, eftersom det bara fanns skulder. Finns det ingen kvarlåtenskap att fördela, finns det inte heller något arv att få och därmed finns inte heller någon rätt till efterarv. Om det dock hade funnits en kvarlåtenskap att fördela efter styvfadern så hade dennes två barn haft rätt till efterarv vid din mammas bortgång, enligt 3 kap 2 § Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1). Enligt den information jag fått del av har jag alltså svårt att tro att din styvfaders släktingar ska kunna ta del av arvet efter din moder (om inte hon upprättat ett testamente, men i så fall har du ändå rätt till din laglott, vilket är hälften av din arvslott, enligt 7 kap 1 § ÄB). Arvet efter din mamma bör alltså gå till hennes arvingar och fördelas enligt Ärvdabalkens(ÄB) regler, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Du som bröstarvinge är överst på listan för arvtagare, tillsammans med eventuella andra barn som din mamma lämnat efter sig (eller om något av dessa barn avlidit, dina eventuella syskonbarn, som i så fall delar på sin avlidna förälders del av arvet). Innan dödsboets tillgångar kan skiftas ska alla eventuella skulder samt kostnader för begravning m.m. betalas. Hur stort arvet blir beror alltså på hur hennes tillgångar och skulder (och kostnader) ser ut vid hennes bortgång. Det är alltså först när skulder och kostnader betalats som tillgångarna fördelas mellan arvingar och eventuella testamentstagare. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare