FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/08/2006

Kan särkullbarn ärva något från förälders make?

Hej Min man har barn sedan ett tidigare äktenskap och vi har ett gemensamt barn. Om jag skulle avlida först kan då min mans särkullbarn i något fall ärva det som kommer från min sida efter det att även min man gått bort? Om så är fallet känns det som om tidigare generationers slit skulle gå ur släkten om de fick del av det som kom från min sida. Skyddar lagen mig i alla fall, eller kan jag skydda kommande arv från att försvinna - utan att göra min man arvslös. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Ert gemensamma barn har rätt till efterarv efter att även din man dör. Din man ärver alltså dig med fri förfoganderätt och ert barn har rätt att sedan få ut den andel av boet som utgör vad din man har ärvt från dig. Hans särkullbarn har ingen rätt att få denna andel som härrör från dig. Det gäller dock att observera att det just är en andel av boet, dvs. inte vissa saker. Så länge som ert gemensamma barn får egendom av värde som motsvarar din andel så finns det ingen rätt för ditt barn att få just de saker som härrör från dig. Därför är det bra om du skriver ett testamente om det finns något särskilt som du vill skydda från att komma ur din släkts händer. Du kan då t.ex. skriva att du vill att din man ska ärva detta med fri förfoganderätt och sedan när han dör ska ert gemensamma barn ärva detta. Ärvdabalken hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 . Mvh,
Anna BergmanRådgivare