Återfå stöldgods

Innebär preskriptionstiderna för stöld respektive grov stöld (5 respektive 10 år) att den rättmätige ägaren därmed förlorar rätten att få tillbaka den stulna egendomen? Min farfar blev bestulen för 91 år sedan på ett konstverk som nyligen dök upp på ett auktionshus och såldes för 420 000 kronor. Har vi arvingar några lagliga möjligheter att kräva tillbaka konstverket?

Lawline svarar

Hej!

Preskriptionstiden på brotten har bara betydelse för hur länge som man får väcka talan i domstol om brottet. I 35 kapitlet 1 paragrafen Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) finns en uppställning över preskriptionstiden för olika brott, och tiden beror på vad max straffet är för brottet.

Om tavlan har sålts vidare till någon som inte visst om att den var stulen, och alltså var i god tro, kan den personen göra ett godtrosförvärv. Det krävs också att den personen har tavlan i sin besittning, enligt 2 paragrafen godtrosförvärvslagen (https://lagen.nu/1986:796). Kravet på god tro är ganska hårt och det krävs att personen ska ha gjort undersökningar och varit säker på att den som har egendomen är rätt ägare. Det går bara att göra godtrosförvärv på lösa saker, alltså fysiska föremål, som exempelvis en tavla.

Enligt lagen idag så kan man inte göra ett godtrosförvärv av stöldgods. Den rätta ägaren förlorar aldrig sin ägarrätt, enligt 3 paragrafen godtrosförvärvslagen. Den lagändringen gjordes 2003 och innan det så förlorade den rätta ägaren äganderätten och fick köpa tillbaka föremålet av den som hade köp den. Eftersom ert förvärv gjordes innan lagändringen så gäller den gamla lagen enligt 2 p i övergångsbestämmelserna till lagändringen (2003:161).

Godtrosförvärvslagen trädde i kraft 1986 och innan den fanns det en paragraf i handelsbalken 11 kapitlet 4 paragrafen som sa ungefär samma sak som godtrosförvärvslagen. Om den som nu har tavlan har köpt den i god tro så kan ni köpa tillbaka den inom tre månader från det att ni fick veta vem som hade den, 5 paragrafen nuvarande lag och 3 paragrafen i den äldre lagen. Ni kan alltid föra talan i domstol och det gör ni genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, regler om stämningsansökan finns i 42 kapitlet rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740).

Skulle tavlan ha sålts vidare till någon som inte var i god tro finns det en lag som heter Lag (1974:1065) om visst stöldgods (http://old.lagen.nu/1974:1065). I den lagen ska föremålet tas i förvar enligt 1 paragrafen. Det är enligt 2 paragrafen domstolen som beslutar om föremålet ska tas i förvar, vilket betyder att ni måste väcka talan i domstol och det ska vara en åklagare som för talan.

Det finns även en lag om hittegods (https://lagen.nu/1938:121), den gäller om någon upphittar föremål som inget har besittning över, alltså har kontroll över. Enligt 1 paragrafen ska personen ta hand om föremålet och lämna det till polisen eller till den rätta ägaren.

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare