sambolagen - bodelning - bedrägeri

Jag har anlitat en advokat i Kungsbacka om en bodelning 2001. Denna är fortfarande inte klar. Han tog betalt för varje mail jag skickade..varje telefonsamtal..även om jag bara frågade en enkel fråga som tog ca.. 2 min… Han sa alltid:.. Nästa vecka..min fru är sjuk.. mina barn.. ursäktade sig med allt möjligt för att han skulle slippa ta i detta..Ändå var jag nere o paratade med honom vid två tillfällen o han förklarade att: Nu skall vi verkligen ta tag i detta… Trodde jag på då,, Fick en faktura på 15 000 kr som jag betalade Har inte fått rättelse i någonting för dom pengarna.. Jag är sååå besviken, då han har kvar alla mina papper om hela denna separation o brottsmålet. Jag känner att jag vill inte prata med honom mer. Skall det ta 11 år för en bodelning??? Hur skall jag göra? Min f.d Sambo o jag byggde till ett hus med min pappas hjälp. (Som jobbade gratis för min skull.) Efter kränkning o slag var jag tvungen att anmäla honom för polisen, och avsluta vårt förhållande efter 18 år… Jag flyttade Barnen var då 12 o 14 år gamla Då anlitade jag advokaten i Kungsbacka. Han sa att detta fixar vi!.... Jag flyttade o han gifte sig o sålde huset då han kanske ”tjänade” 700 000 på det. Jag räknade ut någon gång att jag var berättigad ca 300 000 av dessa pengar… Jag orkade liksom inte ”ta tag i detta” bara för att han var så slö..trodde att det skulle vara så… åren gick…jag flyttade igen..nytt förhållande…. Mina vänner frågar om det är löst med barnens pappa? Nej………….. Just nu känns det som om man inte kan lita på någon advokat eller jurist…ingen som vill hjälpa mig o se till att det händer något… Skall det vara så? Tacksam för svar Hälsningar

Lawline svarar

Beklagar vad du har utsatts för! Låter hemskt! Det skall absolut inte ta 11 år att genomföra en bodelning! Är man sambos måste bodelningen åberopas inom ett år. I 8 § sambolagen stadgas att "När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas." Följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt (prop. 2002/03:80 s. 35). Den som påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristen får normalt anses ha bevisbördan för sitt påstående (NJA 2008 s. 49). Din jurist har brustit i sin yrkesutövning. Jag skall egentligen svara på din fråga objektivt här. Men måste säga att jag personligen tycker personligen att du skall anmäla honom och kräva tillbaka dina pengar och skadestånd! Han har uppenbarligen gjort sig skyldig till bedrägeri Kap 9 § 1 Brottsbalken medlest tjänstefel. Du kan skicka in en stämmningsansökan till Tingsrätten i det län du har ditt säte. Så kan en åklagare hjälpa dig. Lycka till! Med vänlig hälsning Natalie Lindqvist
Rådgivare