Om förmånstagarens rätt enligt trygghetsförsäkring ingår i dödsboet

Min far avled i en trafikolycka, han hade en trygghetsförsäkring som utfaller med en summa vid olycksfall genom trafikolycka. Frågan är till vem pengarna går? Han hade ingen förmånstagare angiven och i vilkoren står "Rätt till ersättning från försäkringen har förmånstagare." Och under pkt 2 att förmånstagare är "Försäkringstagarens laga arvingar." Tillfaller då försäkringen mig och min bror, som är de enda arvingarna, eller tillfaller den dödsboet först för att sedan delas efter bouppteckning? Isf går pengarna till att reglera hans skulder först och resten tillfaller oss.

Lawline svarar

Hejsan! I vissa fall ska försäkringar behandlas som en tillgång i boet. Men i flera fall innehåller den avlidnes försäkringar förmånstagarförordnanden (antingen i försäkringsvillkoren eller i särskilda förordnanden) och utgör då inte någon tillgång i den avlidnes bo. Det som avgör om det ingår i boet eller inte är vad det är för slags försäkring och hur den är utformad. I 14 kap 7 § Försäkringsavtalslag (2005:104) stadgas att om förmånstagare efter försäkringstagaren finns, ”skall försäkringsbelopp som utfaller efter försäkringstagarens död inte ingå i dennes kvarlåtenskap.” Pengarna ingår alltså i så fall inte i dödsboet och kan därför inte bli föremål för arvs- eller testamentsförvärv. (Jämkning skulle dock kunna ske om resultatet är oskäligt mot en make eller bröstarvinge. En sådan talan, mot förmånstagaren, måste väckas inom ett år från det att bouppteckning avslutades eller dödsboanmälan gjordes. I ett avgörande från Högsta Domstolen, NJA 1995 s. 423, har det slagits fast att den som har normala inkomster och kan försörja sig själv och sin familj inte skall kunna använda sig av jämkningsregeln.) Se https://lagen.nu/1987:230#K10P5S1 och https://lagen.nu/2005:104#K14P7S1 Av den information jag fått har jag svårt att se något annat utfall än att du och din bror får pengarna och att pengarna alltså inte kommer att ingå i dödsboet. Finns det dock ytterligare villkor som säger något annat, skulle utfallet kunna bli annorlunda. Men, som sagt, enligt den information du gett mig bör pengarna tillfalla er. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare