Om det ej finns några arvingar

Hej. Förutsättningar: en äldre mycket bestämd dam avlider utan att hon upprättat testamente då ho enl. egen uppfattning inte kunde dö....Nu finns en styvson som alla trodde skulle få ärva och en "toffel" som de senaste minst 25 åren levt uder "äktenskapliga" former, dock av någon outgrundlig anledning som särbos. Kan man på något sätt ta tillvara ders intressen så att inte arvet ograverat går till arvsfonden ?

Lawline svarar

Hej, Regler för arv och testamente hittar du i ärvdabalken, ÄB (https://lagen.nu/1958:637) I 2 kap. ÄB finns en uppräkning av de som är arvsberättigade. Genom 2 kap. 4 § ÄB framgår att endast de som är uppräknade i 2 kap 1-3 §§ är arvsberättigade. Vare sig särbos eller styvbarn, som inte är adopterade, är uppräknade och har med andra ord inte någon rätt att taga arv. Om det inte finns någon arvinge, enligt de i 2 kap. uppräknade, innebär det att arvet enligt 5 kap. 1 § tillfaller Almänna arvsfonden. De som vill att fonden skall avstå från arv ska ansöka om detta hos Kammarkollegiet senast tre år från dödsfallet, 27 § i Lag (1994:243) om Almänna arvsfonden. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare