Rätten till bostadsbidrag

Hej! Frågan är gällande bostadsbidrag till min flickvän, vi ska flytta till en lägenhet. hon står ensam på hyresavtalet och jag kommer vara folkbokförd på annan ort. Hon studerar och har csn. hon 23, jag 31. frågan är då, kommer hon att få bidrag?

Lawline svarar

Hej! Även om du är folkbokförd på annan ort är ni fortfarande sambos eftersom ni stadigvarande (i ett parförhållande med gemensamt hushåll) skall bo tillsammans i lägenheten, se 1 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) Den som har fyllt 29 år har inte rätt att söka bostadsbidrag, det gäller även om den sökandes make. Se 12 § lagen om bostadsbidrag (https://lagen.nu/1993:737). I denna lag likställs sambo med make, se 3 § stycke 3. Din flickvän har alltså inte rätt till bostadsbidrag om ni båda skall bo i lägenheten. (Som du kommer att märka om du läser i lagen om bostadsbidrag kommer denna att upphävas den 1 januari 2011. Lagens bestämmelser kommer då att ingå i en ny socialförsäkringsbalk. Detta kommer inte att medföra några förändringar för sökande av bostadsbidrag.) Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare