Arvskifteshandling

Jag har förstått att man måste skriva en arvskifteshandling, men vad ska man göra med den? Ska man skicka den till skatteverket kanske?

Lawline svarar

En arvskifteshandling är en handling som bekräftar hur arvet fördelas efter bodelningen (och bouppteckning) efter den avlidne. Handlingen ska enligt 23 kap 4 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637), undertecknas av samtliga arvingar/dösbodelägare och är en privat uppgörelse mellan arvingarna. Arvskifteshandlingen behöver därför inte skickas in och registreras av någon myndighet. MVH
Angelica HageRådgivare