Återbetalning

Det visar sig att Forex att satt in pengar på mitt lånekonto på Ge money bank, och att jag har ett överskott på 96 000 kr. Har ringt två ggr till Ge money bank, och de säger att de ska höra av sig,, vad gäller??

Lawline svarar

Hej, Enligt svensk rätt är huvudregeln vid felaktiga utbetalningar att betalningen skall återgå, se bl.a. NJA 1999 s. 575. Denna huvudregel har en del viktiga undantag. Är mottagaren i god tro, dvs av uppfattningen att utbetalning är riktig samt denna har inrättat sig därefter så bortfaller kravet på återbetalning. Du tycks vara på det klara med att utbetalningen är felaktig och är således ej i god tro. Se till att inte spendera pengarna då Forex med all sannolikhet ej kommer att efterge deras fordran på dig. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare