FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/11/2010

Påföljd vid trafikbrott

Min fru korde bakifran in i en lastbil pa motorvagen runt Malmo. Inga personskador, inga skador pa lastbilen, var bil totalkvaddad (den var gammal 1998). Hon minns inte vad som hande men tror att hon somnade vilket hon sade till polisen. Ingen alkohol, korde inte for fort, inga droger. Vilken ar den varsta straffpafoljden. Inga tidigare trafikbrott. Jag ar i USA, min fru i Sverige.

Lawline svarar

Det brott som skulle kunna komma ifråga är vårdslöshet i trafik, där straffet är dagsböter. För detta krävs dock att din fru förfarit vårdslöst i trafiken. Se 1 § trafikbrottslagen, https://lagen.nu/1951:649 Det är svårt att bedöma huruvida din fru förfarit vårdslöst, då jag inte har alla omständigheter vid handen. Det kan t.ex. vara vårdslöst att köra bil när man är väldigt trött. Att någon brister i uppmärksamhet för ett ögonblick är inte straffbart, alltså när det är fråga om rena olyckshändelser. Föraren av bilen har dock en skyldighet att stanna och lämna namn och adress samt lämna upplysningar om olyckan, se 5 § trafikbrottslagen. Även om din fru inte gjort sig skyldig till brott är hon troligtvis skyldig att ersätta de skador som uppkommit till följd av hennes handlande. Ta därför kontakt med det försäkringsbolag där hennes bil är försäkrad, för att få information om eventuella skadors ekonomiska omfattning och om anspråk om ersättning inkommit från lastbilschauffören.
Lina RadovicRådgivare