Dödsbo i konkurs

Hej Vi är tre syskon, varav ett särkullbarn. Båda föräldrarna avlidna. Inget arvsskifte gjort. Hur ska skulder som uppstår i dödsboet hanteras. Inga medel finns i dödsboet. Ska vi dela löpande utgifter lika på tre eller strikt efter arvsrätten?

Lawline svarar

Hej, Regler angående arv finns i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) Av 18. kap 1 § ÄB framgår att dödsbodelägare är den avlidnes arvingar och universella testamentstagare. Detta inbegriper även särkullbarn. Även efterlevande make kan enligt 3 kap. 1 § ÄB vara dödsbodelägare på grund den arvsrätt som make har. I ert fall är det ni syskon som tillsammans är dödsbodelägare. Dödsboet är en självständig juridisk person som kan ha egna tillgångar och skulder. Om den avlidnes skulder överstiger dess tillgångar är det möjligt att ansöka om att dödsboet försätts i konkurs. På så sätt kan dödsboet avslutas och tillgångarna kan skiftas utan att dödsbodelägarna ådrar sig personligt skuldansvar. Detta sker genom en frivillig skriftlig ansökan till Tingsrätten. Tingsrätten skall genast pröva ansökningen om samtliga dödsbodelägare är delaktiga i ansökningen. Om inte alla dödsbodelägare är delaktiga skall ärendet prövas genom en förhandling, 2 kap. 14 § Konkurslagen. Dödsboet kommer om ansökningen beviljas att handhas av en förvaltare, 1 kap. 3 § Konkurslagen. Något som i ett fall som detta kan vara aktuellt är att ansöka hos tingsrätt om att dödsboet skall avträdas till förvaltning av boutredningsman. Boutredningsmannen skall, istället för dödsbodelägarna tillsammans, i avvecklingssyfte göra boutredning och företräda dödsboet. Om dödsboets medel inte räcker till att betala skulderna, måste boutredningsmannen enligt 19 kap. 11 § ÄB ansöka om konkurs för dödsboet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare